Příběh Radka

Patnáctiletému Radkovi za opakované krádeže hrozí umístění do výchovného ústavu. Do rodiny přichází rodinná asistentka v době, kdy je nařízen dohled probačního úředníka. Chlapec má další čtyři sourozence, matka nezvládá výchovu, děti nerespektují její příkazy. Po zahájení spolupráce s rodinou soud akceptuje snahu matky situaci řešit pomocí sociální služby Rodinný sociální asistent a odkládá o jeden měsíc rozhodnutí o umístění hocha do ústavní výchovy. Do rodiny dojíždí rodinná asistentka jednou týdně a zaměřuje se především na posílení vzájemných vztahů mezi matkou a dětmi, podporu role matky v rodině a posílení sebedůvěry celé rodiny. Děti jsou zapojovány do pracovně výchovných činností, kterých se účastní i matka. Rodinná asistentka zjistila možnosti zapojení Radka do volnočasových aktivit v místě bydliště. Z několika možností si Radek vybírá šachový kroužek, který nyní navštěvuje pravidelně. Radkovo chování se zlepšilo jak ve škole, tak na veřejnosti, nedošlo z jeho strany k porušení zákona. Tyto skutečnosti vzal v úvahu také soud a rozhodl, že Radek nebude umístěn do ústavní výchovy a zůstává tak nadále ve své rodině.

Matka projevila zájem pokračovat ve spolupráci s rodinnou asistentkou. V současné době se činnost rozšířila na všechny děti v rodině, společně se věnují občanské výchově, oblíbené u dětí jsou výtvarné činnosti. Celá práce s rodinou je zaměřena na získání pozitivních vzorců chování, které by měly nahradit dřívější nebo stávající projevy chování. Rodinná asistentka pomůže dětem měnit tyto asociální vzorce a nahradit je pozitivními, aby děti místo odmítání zažívaly přijetí, což u nich zpětně posílí žádoucí jednání.