Rodinný sociální asistent Znojmo
S čím vám můžeme pomoci
O co usilujeme – co je naše poslání
Čeho chceme dosáhnout – jaký je náš cíl
Komu pomáháme – kdo jsou naši klienti
KDE
- u vás doma nebo někde jinde
- u nás v kanceláři (Dolní Česká 1, Znojmo, 2. poschodí)
KDY
S ČÍM VÁM MŮŽEME POMOCI
Pokud opovíte ANO na některou z těchto otázek, neváhejte se na nás obrátit, podpoříme Vás při řešení:
- Potřebujete vyřídit sociální dávky, ale úplně si s tím nevíte rady?
- Potřebujete plán, za co a kolik utrácíte, jak vyjít každý měsíc s penězi a kde ještě ušetřit?
- Potřebujete vyřídit doklady, rodné listy dětí nebo se registrovat u lékaře?
- Potřebujete poradit, jak nastavit splátky dluhů?
- Hledáte jiné bydlení?
- Hledáte zaměstnání?
- Nemáte nájemní smlouvu?
- Nerozumíte dopisům z úřadů?
- Potřebujete poradit, jak vyplnit různé formuláře?
- Na úřadech se s Vámi nechtějí bavit nebo nerozumíte tomu, co Vám říkají?
- Chcete si popovídat o tom, co Vás trápí?
- Zažíváte těžkou životní situaci (rozvod, úmrtí v rodině, šikanu ve škole, spory se sousedy, vyčerpání aj.)?
- Potřebujete podporu při vyřizování osobních věcí?
- Setkali jste se v rodině se závislostí na alkoholu, drogách a ničí Vás to?
- Potřebujete pomoct s péčí o děti a pomoct nastavit jim volný čas?
- Zajímá Vás, jak rychle a snadno pečovat o domácnost?
- Chcete se naučit vařit levně, chutně a zdravě?
- Nerozumíte tomu, jak se Vaše dítě chová?
- Nechodily Vaše děti dlouho do školy?
- Mají vaše děti zameškané učivo?
- Nevíte, jak se s dětmi učit doma?
- Nevíte, jak vysvětlit dětem učivo?
- Neplní děti školní povinnosti?
- Potřebujete pomoc s domácí přípravou do školy?
-
Chcete poradit, jak se s dětmi učit?
-
Co dělat, když dítě nerozumí učivu?
-
Je toho ze školy na Vás moc?
-
Nevíte, jak pomoc dítěti s poruchami učení?
-
Co si počít s doporučeními učitelů a pedagogické poradny?
-
Nevíte, kde hledat účinnou pomoc?
-
Nevíte, jak mluvit s učiteli?
-
Máte více dětí a každé se učí jinak a chcete si promluvit o tom, proč tomu tak je?
-
Chybí Vám informace, jak si vyřešit svoje záležitosti?
CO OD NÁS MŮŽETE ČEKAT
- naučíme Vás běžné životní dovednosti – např. jak si telefonicky domluvit schůzku, jak vyřídit běžné záležitosti na úřadech, jak levně a snadno uvařit nebo napéct, jak levně nakoupit nebo pečovat o domácnost; naučíme vás vyplňovat různé formuláře nebo psát dopisy; pomůžeme s porozuměním úředních dopisů nebo dokumentů
- naučíme Vás, jak se věnovat dětem, jak jim pomoct se školou, jak s nimi vycházet
- podpoříme Vás ve Vašem rodičovství sdílením problémů, přijetím, podpůrnými rozhovory, nasloucháním
- poskytneme Vám rady a doporučení (jednorázové i opakované) v oblasti rodiny a mezilidských vztahů, sociálních dávek a sociální pomoci pro rodinu, bydlení a zaměstnanosti, školství a vzdělávání, jak nakládat s penězi a řešení dluhů; předáme kontakty na jiné organizace, které vám mohou pomoci
- podpoříme Vás při jednáních na úřadech, školách, v bance nebo jinde - např. při vyřizování sociálních dávek, při registraci na úřadě práce, při založení bankovního účtu, při jednáních na odborech městského úřadu nebo obecních úřadech (např. platba odpadů, matrika), při jednáních s majiteli domů či bytů, s učiteli nebo lékaři
- podpoříme Vás při Vašich právech např. podání žádosti o náhradní výživné, příspěvku na péči aj.
-
poskytneme Vám kontakty na jiné odborníky, kteří Vám mohou pomoci
-
podpoříme Vás při Vaší snaze změnit svou životní situaci k lepšímu
CHCEME Vás podpořit v zajištění těchto potřeb:
- získat materiální pomoc (oblečení, potraviny) do doby, než budete zase schopni se o to postarat sami
- poradit se, popovídat si o tom, jak řešit svoji nepříznivou životní situace
- zajistit platné doklady (občanský průkaz, kartičku pojištěnce, cestovní pas, průkazku do autobusu aj.)
- získat nebo udržet si práci nebo získat kvalifikaci
- naučit se bezpečně hospodařit s penězi
- vyznat se ve vlastních dluzích, zajistit si pomoc při řešení dluhů, moci dluhy splácet nebo jinak řešit
- pobírat dávky, na které máte nárok, umět si požádat o důchod,
- vyhledat vhodné bydlení, udržet si bydlení, mít řádnou nájemní smlouvu, platit nájem
- udržovat v pořádku domácnost, umět hospodařit v domácnosti, nakupovat, vařit, uklízet
- registrovat se u lékaře, chodit v případě potřeby k lékaři, chodit na preventivní prohlídky
- umět využít odbornou pomoc při duševním onemocnění, při stresu
- znát rizika požívání alkoholu, cigaret, umět dodržovat doporučené preventivní opatření proti šíření rizik spojených s užíváním návykových látek
- umět předcházet infekčním onemocněním prostřednictvím očkování, dodržováním hygieny, pravidelným lékařským prohlídkám, užívání vhodné ochrany při pohlavním styku
- umět najít pomoc v případě ohrožení domácím násilím, nebo jiným nebezpečným jednáním jiné osoby
- naučit se pracovat s vlastním návykovým chováním, které vede k zhoršení rodinné situace (např. užívání sociálních sítí, návykových látek, herních automatů aj.)
- vědět, kde můžete hledat pomoc v případě ohrožení Vašich práv (např. ze strany agresora, souseda apod.)
- využívat ve Vašem bydlišti dětská hřiště, setkávat se s ostatními rodiči, zapojit se do života Vaší obce nebo ulice, zapojit se do zájmového kroužku
- naučit se úspěšně vyjednávat na úřadech, vycházet v klidu se sousedy, naučit se chodit na třídní schůzky
- rozumět si s partnerem, s dětmi, vědět, jak se starat o děti, jak je vychovávat, co jim uvařit
- porozumět, co Vaše dítě potřebuje, jak se chová
- porozumět tomu, co od Vás okolí očekává, co se píše v úředních dopisech, co se píše v soudních rozsudcích
- mít vyřešené vtahy v rodině, úpravu výchovy a výživy dětí
- vědět, kde můžete podat návrhy na soud, různá jiná podání
- doprovodit na úřad, k soudu nebo k jinému jednání
- zajistit plnění školních povinností dětí
- zajistit dětem odpovídající stravu a péči, zajistit péči o jejich oblečení a volný čas
- umět citově podpořit dítě, kdy se mu nedaří nebo naopak umět se s ním radovat
- zajistit dítěti řádnou lékařskou péči
- podporovat dítě v jeho rozvoji (rozvoji rozumovém, rozvoji řeči, sebevědomí, školních dovednostech apod.)
- vědět, jak řešit problémové chování dětí
Otázky a odpovědi
Komu je služba určena?
Služba je určena rodinám s dětmi, které se ocitly v náročné nebo těžké životní situaci (např. rozvod, dohled OSPOD, úmrtí v rodině, výchovné potíže, finanční nebo bytová krize) a potřebují podporu, aby situaci zvládly vlastními silami.
Kdo službu poskytuje?
Službu poskytují sociální pracovnice a pracovnice v sociálních službách, které jsou odborně způsobilé a proškolené pro práci s rodinami s dětmi.
Jak dlouho mohu službu využívat?
Službu můžete využívat tak dlouho, dokud má pro Vás smysl a dokud společně pracujeme na cíli, který jste si stanovili. Spolupráce může být krátkodobá i dlouhodobá – záleží na Vaší potřebě.
Postará se pracovník o mé děti nebo o chod domácnosti?
Ne, pracovník nepřebírá roli rodiče ani hospodyně. Neuvaří, neuklidí, nehlídá děti. Učí Vás, jak tyto věci zvládnout samostatně – podporuje Vaše dovednosti a odpovědnost.
Bude pracovník jednat na úřadech místo mě?
Ne. Pracovník Vás může doprovodit, vysvětlit, co říct, pomoci připravit dokumenty, ale jednání probíhá Vaším jménem. Odpovědnost za vyřízení záležitosti zůstává na Vás.
Pomůže mi pracovník zaplatit dluhy nebo mi půjčí peníze?
Ne, služba nepůjčuje peníze a dluhy za klienty nehradí.
Pracovník však pomůže zmapovat dluhy, sestavit rozpočet, kontaktovat věřitele nebo nastavit splátky, aby bylo možné situaci řešit.
Kdy a jak často mohu službu využívat?
Službu můžete využívat v provozní době, kterou najdete v příručce.
Četnost setkávání si domlouváte podle své potřeby a podle cílů, na kterých spolupracujeme. Ze začátku to může být častěji, později méně – cílem je, abyste postupně zvládali více věcí sami.
Mohu si vybrat svého pracovníka?
Klíčového pracovníka Vám obvykle přidělí vedoucí služby podle kapacity a odbornosti. Pokud by Vám spolupráce nevyhovovala, můžete požádat o změnu – pokud to bude možné, vyhovíme.
Musím uzavřít smlouvu?
Ano, spolupráce musí být potvrzena smlouvou – může být písemná nebo ústní (podle dohody). Smlouva chrání Vás i službu a stanovuje jasná pravidla spolupráce.
Nebude pracovník někde mluvit o tom, co se děje u nás doma?
Ne, pracovníci služby jsou vázáni mlčenlivostí a nesdělují osobní informace nikomu mimo službu.
Výjimkou je pouze situace, kdy je ohroženo zdraví nebo život dítěte nebo jde o podezření na trestný čin – v takovém případě mají pracovníci povinnost informovat OSPOD nebo policii, jak ukládá zákon.
Co mám dělat, pokud nejsem se službou spokojený/á?
Můžete to říct osobně nebo napsat stížnost. Stížnost můžete podat bez obavy z postihu nebo omezení služby. Postup pro podání stížnosti je uveden v samostatné kapitole.
Platí se za službu?
Ne, za službu se neplatí, služba je poskytována bez úhrady.
Další informace o službě
O co usilujeme
Čeho chceme dosáhnout
- aby rodiče získali či obnovili sociální dovednosti a schopnosti, které povedou k naplňování výchovné, citově-emocionální nebo ekonomické funkce rodin
- pomoci rodině při prosazování práv a oprávněných zájmů rodiny
- nastavit denní režim dětem a zapojit je do volnočasových aktivit společně s rodiči
Komu pomáháme
Pomáháme v těchto oblastech potřeb
- Základní stabilizace rodiny (podpora, informovanost)
- Rodina a její uspořádání, posilování rodičovství
- Mít vyřízené doklady, zajištěné příjmy
- Vzdělávání (rodičů, dětí)
- Pracovní uplatnění
- Hmotné zabezpečení (finanční zabezpečení rodiny)
- Bydlení, vedení domácnosti
- Zdraví a bezpečí, ochrana práv
- Kontakt s veřejností, okolím, rodinou, zájmové činnosti
Pomáháme řešit tyto nepříznivé životní situace:
- nedostatečná péče o děti, hygienu, ošacení a domácnost
- nepřijetí rodičovské odpovědnosti a role
- nefunkční rodinné či jiné sociální vztahy
- špatné stravovací návyky v rodině
- školní neúspěšnost dětí
- nespolupráce rodiny se školou
- žádný nebo malý příjem v rodině
- dlouhodobá nezaměstnanost
- neschopnost získat kvalifikaci, udržet si za-městnání
- velké množství půjček, neřešení dluhů
- neschopnost splácet půjčky
- nedostatečná finanční gramotnost
- nepobírání sociálních dávek, důchodů, na které má rodina nárok
- nevyřešené nájemní vztahy (bydlení bez smlouvy)
- nevyřízené osobní doklady, průkaz zdravotní pojišťovny
- chybějící registrace u lékaře a jeho návštěva
- neporozumění důsledkům úředních řízení v souvislosti se situací v rodině
- nedostatek schopností v komunikaci při vyřizování osobních záležitostí
- neznalost příznaků, způsobů přenosu infekčních onemocnění
- neschopnost uplatnit svá práva, neznalost práv a povinností v rodinném životě
- neschopnost rozpoznat vlastní chování, které je společensky nepřijatelné
- rizikové chování na sociálních sítích, užívání návykových látek
- neschopnost bezkonfliktního jednání vůči autoritám, veřejnosti a ostatním osobám
- nedostatek informací o možnostech pomoci rodině
-
nízká míra motivace k řešení životní situace
Co je pro nás při práci důležité, čeho si při práci ceníme a čím se řídí pracovnice při poskytování služby:
Co všechno děláme:
- nácvik běžných životních dovedností s dospělými - telefonování, vyřizování běžných záležitostí na úřadech, vaření, pečení, nakupování, vedení domácnosti; pomáháme vyplňovat různé formuláře nebo psát formální dopisy; pomáháme s porozuměním úředních dopisů nebo dokumentů
- pracovně výchovnou činnost s dětmi a rodiči – nácvik aktivit, které vedou k psychickému a sociálnímu rozvoji dětí, poskytujeme podporu pro přiměřené vzdělávání dětí
- podporujeme rodiče a děti sdílením problémů, přijetím, podpůrnými rozhovory, nasloucháním
- poskytujeme komplexní sociální poradenství (jednorázové i opakované) v oblasti rodiny a mezilidských vztahů, sociálních dávek a sociální pomoci pro rodinu, bydlení a zaměstnanosti, školství a vzdělávání, finančního hospodaření a řešení dluhů
-
pomáháme při jednáních s institucemi např. při vyřizování sociálních dávek, při registraci na úřadě práce, při založení bankovního účtu, při jednáních na odborech městského úřadu nebo obecních úřadech (např. platba odpadů, matrika), při jednáních s majiteli domů či bytů, s učiteli nebo lékaři
-
pomáháme rodinám uplatňovat jejich práva a oprávněné zájmy
-
motivujeme rodiny k řešení problémů, které způsobily jejich nepříznivou sociální situaci
-
poskytneme kontakty na jiné odborníky nebo instituce
Kapacita
PODÁVÁNÍ A VYŘIZOVÁNÍ STÍŽNOSTÍ:
Může se jednat o:
- způsob, jakým s Vámi jedná někdo z pracovníků,
-
to, jak služba funguje,
-
nebo něco, co Vám nevyhovuje a chtěli byste, aby se to změnilo.
Rodinný sociální asistent je registrován v registru poskytovatelů sociálních služeb.
Kontakt



